Kezembe került egy cikk, a biodízel magyarországi helyzetéről. Nyugateurópában évtizedek óta ismert lehetőség, ma már gyakran használt is, hogy a dízel üzemű gépjárműveket nem a benzinkútnál tankolja az üzemeltető, hanem a saját maga előállított házi olajjal. Használt sütőolajból bio dízel.
Valami számomra érthetetlen oknál fogva, aki ma nálunk saját maga állít elő üzemanyagot, megjegyzem, ezzel a környezeti szennyezést is csökkentve, az jövedéki bűncselekményt követ el. Az is érdekes helyzet, hogy a szegény németek és osztrákok sokkal kevesebb jövedéki adóval sújtják az üzemanyagot, mint mi, gazdag magyarok, de azt is jó tudni, hogy sem a szomszédos Ausztriában, sem Németországban nincs jövedéki teher a saját készítésű üzemanyagokon. Az Egyesült Királyságban is vígan pöföghet a környezettudatos zöld lelkű, és a „spúr” skót is, hal vagy sült krumpli szagot árasztó járművel. Nálunk meg vadásznak a fináncok a kifőzde szagú autókra. Ugyan a Biofilter Zrt gyűjti az ipari fáradt olajat éttermekből, innen-onnan, de a háztartások nagy részében az egyetlen kézenfekvő megoldás a csatorna. Nem árt, ha eszünkbe jut amikor kiöntjük az olajat a csapba, hogy egy csepp olaj, egy köbméter vizet képes megmérgezni. A víz olajtalanítása pedig igen bonyolult és költséges dolog. Szóval itt a probléma másik oldala. Nem csak spórolunk, de környezetet is védünk, ha összegyűjtjük, és amúgy igen kis költséggel és egyszerűen átalakítjuk hajtóanyaggá azt, ami amúgy komoly gondokat okoz. Azt se feledjük el, hogy a begyűjtött mennyiség nagyobbik része külföldre kerül, ahol lehet belőle üzemanyagot csinálni! Bio dízel üzemek a szomszédos országokban: Ausztria, Csehország és Szlovákia területén találhatók. A Biofiltr Zrt oldaláról: a szeparálási, ülepítési, dekantálási eljárás után a sütőolajat a felhasználási terület szerint tartályparkunkban elhelyezzük, A hazai begyűjtésből származó használt étolaj és zsiradék elsősorban a csévharaszti telephelyen kerül feldolgozásra A termékek felhasználási területe elsősorban a biodízel iparág, kisebb mértékben az aszfaltgyártás, gipszgyártás, asztalos üzemek, stb.
Ezzel a módszerrel, ha csak azt vesszük alapul, hogy a McDonaldsból (2004-ben) 600 tonna fáradt olaj gyűlik össze, az egyéb éttermekből meg mégtöbb, ehhez hozzáadjuk a háztartási mennyiséget, komoly fejfájást okozhatunk az olajlobbinak.. Ők persze érthetően nem rajonganak az ötletért, hogy monopolhelyzetben lévő terméküket mégis csak lehet helyettesíteni. Nekik ugye az az érdekük, hogy az egyre drágább olajukat vegyék a népek. Mekiék ausztriában csinálnak belőle biodízelt, ott azzal járnak a kamionjaik. Az is hozátartozik az igazsághoz, hogy ezt a saját oldalukon olvastam, ráadásul a cikk 2004 év végén, vagy 2005 elején került fel, ha jól számolok, akkor három és fél éves, hát avétos, de ez állt rendelkezésemre.
Egyébként meg azt mondom, hogy ha az EU felénk eső részén el lehetett érni azt, hogy a „háztartási dízel olaj előállítás” ne legyen jövedéki bűncselekmény, akkor azt nálunk is el lehet. Vagy ebben is másodrendű polgárai vagyunk az Uniónak? Aztán az is érdekes dolog, hogy én, ha lenne autóm, használnám e a normál kőolaj származékokat, vagy mániákusan a másodnyersanyagok felhasználásával készült tisztított konyhai maradékkal járnék. Azt kell mondjam, nem elsősorban a környezettudatosság okán, inkább a spórolás miatt, de én egyetlen fillér jövedéki adó kiesést sem okoznék, mert nem venném meg a hagyományost, ha ez is rendelkezésre áll. Amúgy is csak öreg autóra futná, amit az ember nem félt annyira, megjegyzem úgy hallottam, nem is árt nekik olyan nagyon. Ma egy liter büfészagú folyadék 130-138 Ft, ellenben a 325 Ft-os dízellel. Egy átalakítás pedig úgy 300 000 Ft. Ez az összeg tehát mai áron 1600 liter után jön vissza, azaz nagyjából 20 000 Km városban. Ha jól számolok, de ez amúgy nem erősségem… Persze, ha magam állítom elő, akkor meg még hamarabb!
Tessék krumpliszagot, kifőzde illatot, sülthal aromát eregetni minden járműből a nehézfémek helyett, és változtassuk meg a jövedéki rendet is mellékesen, mert ez így elég érthetetlen számomra!